Omdat wij de mogelijke consequenties van de antirookcampagnes voor Willem II en onze medewerkers zelf in handen wilden hebben, hebben we besloten om Willem II terug te kopen van ons moederbedrijf Consolidated Cigar Company. In 1983 werd Willem II weer zelfstandig. Daarna konden we het proces van verdere mechanisatie en automatisering van het productieproces weer oppakken en hebben we het project rond kwaliteitsbeheersing gestart.

Procesbeheersing, met als doel kwaliteitsbeheersing, blijkt consequenties te hebben voor en stelt speciale eisen aan, de organisatie. De betrokkenheid van het personeel speelt daarbij een belangrijkere rol.

We gingen we op zoek naar de oorzaak van het succes dat Japan heeft bereikt op het gebied van kwaliteitsbeheersing.  

We kwamen uit bij de ‘kwaliteitsdeskundigen’, de Amerikanen Juran en Deming, die geen gehoor vonden in Amerika, maar wel in Japan werden uitgenodigd om behulpzaam te zijn bij het toen overwinnen van hun kwaliteitsproblemen. Juran en Deming introduceerde Integrale kwaliteitszorg in vele bedrijven aldaar.

De invoering van Integrale kwaliteitszorg heeft indertijd een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Japan tot 2de economische wereldmacht.

De filosofie en benadering van Juran en Deming sprak ons aan, dus kozen we voor hun aanpak van  Integrale kwaliteitszorg bij Willem II.

Wat hadden Deming en Juran ons te vertellen:

  • 80% van de kwaliteitsproblemen worden veroorzaakt door het management en 20% door de uitvoerenden
  • maak gebruik van de op elk niveau aanwezige capaciteiten, kennis en kunde
  • ontwikkel je medewerkers, geef hen meer verantwoordelijkheden, grotere bevoegdheden en laat iedereen zelf zijn werk controleren
  • verander het “ik” denken in het “wij “ denken
  • zorg dat iedereen dezelfde bedrijfsdoelstelling heeft, samen één doel voor ogen
  • fouten zijn ‘opportunities’ (nieuwe kansen tot verbetering).

Integrale Kwaliteitszorg betekent voor Willem II dat de totale organisatie doordrongen behoort te zijn van het belang van kwaliteit, gericht moet zijn op preventieve, onderbouwde, gestructureerde acties ter voorkoming van fouten en ter verbetering van de kwaliteit van werken en van het product. Begrippen als openheid, betrokkenheid, overleg, motivatie en preventie staan centraal.

Het te verwachten resultaat hiervan zou zijn:

  • een hogere productkwaliteit
  • lagere kosten
  • een betere prijs-kwaliteitsverhouding
  • meer tevreden klanten
  • meer plezier in het werk
  • een betere basis voor continuïteit

Omdat 80% van de kwaliteitsproblemen worden veroorzaakt door het management en 20% door de uitvoerenden is gekozen voor een “top-down” benadering c.q. opleiding om de organisatie rijp te maken voor de realisering van integrale kwaliteitszorg.

In het kader van het project integrale kwaliteitszorg binnen onze organisatie werd de kwaliteitscontrole terugbracht naar de operators en kreeg de afdelingschef naast zijn leidinggevende taak ook een dienende taak, n.l. het zorgen voor omstandigheden waaronder zijn/haar medewerkers goed werk kunnen afleveren en kwam er meer overleg met zijn/haar medewerkers over het functioneren van de afdeling.

Het proces van het project integrale kwaliteitszorg binnen Willem II heeft veel aandacht en inzet vereist van alle medewerkers en betekende voor velen een andere benadering van hun taken en een omschakeling in denken.

Het gevolg van de invoering van integrale kwaliteitszorg is, een grotere betrokkenheid van het personeel, meer delegatie van bevoegdheden, een betere kwaliteit en minder uitval, minder kwaliteits-controle-functionarissen, een plattere organisatie en meer arbeidsvreugde en meer onderling respect.

Begrippen als openheid, betrokkenheid, overleg, motivatie en preventie staan centraal. Voor alle leidinggevende op elk niveau betekende dit de overgang naar dienend leiderschap!

Bij het beoordelen van producten en processen werden statistische technieken toegepast, statistische kwaliteitsbeheersing.

Het streven naar beheersing van het productie proces binnen de aanpak van Integrale kwaliteitszorg was ook een stimulans om daar waar nodig processen technisch beter te beheersen, wat leiden tot slimme technische hoogstandjes zoals de toevoer van binnengoed aan de compleet-sigaren-machines vanuit binnengoedzakken waardoor het binnengoed in de sigaren constanter van samenstelling werden en het vullen van machines met binnengoed minder arbeidsintensief werd.